Da li ste slobodnjak, započinjete i gradite svoj biznis? Tu je i važan, a za mnoge možda i stresan deo - određivanje cena. To nije samo vezano za početno postavljanje, već i za prilagođavanje kada je to potrebno i kada se tržište menja. Zahvaljujući inflaciji i rastu cena, čak i mali preduzetnici moraju da pristupe povećanju cena proizvoda i usluga. U ovom članku ćemo vam dati nekoliko saveta o početnom postavljanju i spoljašnjoj komunikaciji u slučaju povećanja.
Kako da formiram cenovnik?
→ Troškovi
Osnovni korak u kreiranju cenovnika je da jasno i precizno navedete sve troškove. Oni uključuju stalne troškove, kao što je zakup prostora, kao i jednokratne (kupovina opreme i tehnologije, itd.).
Primer stalnih troškova:
Zakup
Plate zaposlenih (ili vaše kao preduzetnika)
Vaše osiguranje i doprinosi (ili porezi)
Amortizacija opreme
Oprema za kancelariju (možda čak i kafa)
Putni troškovi
Materijali
Primer jednokratnih troškova:
Kupovina opreme (štampači, itd.)
Oprema za kancelariju/studio/prostor
Poslovna dozvola
-
Kursevi
→ Obim rada
Nije važno samo koliko sati želite da radite dnevno, već i koliko sati realno možete da radite. Ako ste plaćeni po satu kao slobodnjak, važno je zapamtiti da su to uglavnom stvarni radni sati, i vrlo retko je to 8 sati rada dnevno (zaposleni provodi 8 sati na poslu dnevno, ali koliko od toga zaista radi?).
→ Cene konkurenata / prosek u industriji
Znate li gde da pozicionirate svoju uslugu ili proizvod? Da li imate izgrađeno ime, ili tek počinjete i pokušavate da se probijete? Koja je vaša dodatna vrednost u poređenju sa istim proizvodom/uslugom od konkurenata? Kakva je tržišna potražnja i ponuda za vašu uslugu ili proizvod? Da li proizvod ima umetničku ili autorsku vrednost? Ako možete objektivno da se pozicionirate na osi konkurencije, dobićete malu smernicu o cenama.
→ Satnica
Prikažimo ovo na primeru slobodnjaka. Ako su troškovi vašeg poslovanja i života, na primer, 50k mesečno i znate da možete raditi 130 sati mesečno, vaša satnica treba da bude 385 RSD.
💡FakturaOnline.rs savet: Postavite minimalno vreme rada. Na primer, 15 minuta, koje ćete naplaćivati čak i ako aktivnost traje samo 10 minuta (osim ako se zadatak ne može dodati dužem vremenskom periodu posvećenom ovom klijentu). Ipak, morate se koncentrisati i na tako mali zadatak, razjasniti informacije, itd.
→ Povećanje cena
Kao biznis, ako ste prinuđeni da povećate cene, uvek je dobro biti transparentan. Objasnite klijentima/korisnicima zašto se to dešava, koji deo ulaznih troškova je povećan s vaše strane, itd. Druga tačka je i pravovremena informacija. Ako imate materijale i druge potrebne stvari za rad u određenoj količini kupljene na zalihama, možete rano proceniti kada će doći do povećanja.
Da li ste i vi jedan od onih preduzetnika koji se bore sa nervozom kada je u pitanju određivanje cena vaših proizvoda/usluga, ili ste veoma vešti u izračunavanju stvarne vrednosti i time odgovarajuće cene onoga što nudite? Da li vam nedostaje neka druga stavka za bolje određivanje cena? Javite nam.