Poslovni plan je veoma važan dokument koji svaki preduzetnik treba da izradi pre pokretanja posla. Da li znate kako da izradite poslovni plan i kako bi trebao da izgleda?

Poslovni plan će vam pomoći da pretvorite svoje ciljeve u stvarnost. To je dugoročna strategija koja pokazuje gde se vaš posao trenutno nalazi i pruža informacije o koracima koje treba preduzeti za rast. Trebalo bi da uključuje poslovnu strategiju i identifikaciju ključnih ciljeva. Pojedini zaposleni takođe treba da budu informisani o ključnim ciljevima, jer u suprotnom ne mogu da ulažu trud u njihovo postizanje.

Kada je poslovni plan potreban?

Poslovni plan treba izraditi pre početka bilo kojeg posla, a zatim ga ažurirati. Primarno, poslovni plan je namenjen vlasniku posla, kako bi znao u kom pravcu treba da vodi posao i koji koraci treba da se preduzmu za njegov rast. Međutim, može se prezentovati potencijalnim poslovnim partnerima, akcionarima, bankama ili investitorima ako želite da ih ubedite da sarađuju s vama.

Šta treba biti deo poslovnog plana?

Bilo da sastavljate poslovni plan za sebe, banku ili potencijalne investitore, trebalo bi da ispuni osnovne zahteve.

Uvodna stranica treba da sadrži najvažnije informacije kao što su:

  • Naziv firme,

  • logo,

  • naziv poslovnog plana,

  • kontakt podaci,

  • registrovani sedište preduzeća,

  • datum osnivanja.

Nakon naslovne strane, nalazi se sadržaj celog dokumenta, koji čini plan lako navigabilnim. Naslovi od prvog do trećeg nivoa uključeni su u sadržaj.

Nakon toga sledi:

  • svrha dokumenta,

  • rezime,

  • opis preduzeća,

  • opis poslovne prilike i proizvoda/usluge,

  • ciljevi preduzeća,

  • analiza konkurencije,

  • marketinška i poslovna strategija,

  • finansijski plan,

  • dodaci.

U odeljku "svrha dokumenta" preporučljivo je navesti za koga je poslovni plan napravljen i da li je to konačna ili nacrt verzija. Rezime je zamišljen kao kratak opis celog dokumenta. Cilj je da se čitalac zainteresuje za čitanje celog dokumenta. Nakon toga sledi opis firme, koji treba da uključi pravnu formu preduzeća, koliko zaposlenih ima firma i njenu organizacionu strukturu. Opis treba da uključi i način vođenja knjigovodstva.

Opis poslovne prilike i proizvoda/usluge

Opis poslovne prilike je jedan od najvažnijih delova poslovnog plana. Ovde treba objasniti šta vidite kao priliku. Trebate se fokusirati na konkurentsku prednost i korist proizvoda/usluge za kupca. Ne sme nedostajati specifikacija konkretnog proizvoda/usluge i veličine tržišta. Ovo može biti ulazak na domaće ili inostrano tržište. Pored toga, preduzetnik može ući na postojeće tržište ili popuniti prazninu na tržištu.

Za opis proizvoda, važno je informisati o tehničkim parametrima i materijalima. Za usluge, s druge strane, potrebno je pomenuti šta je potrebno za pružanje usluge.

Poslovni plan pretvara ciljeve u stvarnost

Ciljevi preduzeća

U ovom odeljku je važno uveriti čitaoca da preduzeće ima definisane ciljeve i da ih je sposobno postići zahvaljujući profesionalnim sposobnostima menadžmenta. Ovde se prvo navodi vizija preduzeća, iz koje se definišu različiti ciljevi.

Ciljevi moraju biti SMART, ova skraćenica je izvedena od početnih slova engleskih reči:

  • specific - specifični,

  • measurable - merljivi,

  • achievable - dostižni,

  • realistic - realistični,

  • timed - vremenski određeni.

Cilj se može definisati na sledeći način:

"U roku od dve godine, trenutni promet će se povećati za 20% i preduzeće će ući na nemačko tržište."

"U roku od tri godine, neto profit će se povećati za 30% u poređenju sa trenutnim nivoom i asortiman proizvoda će biti proširen da obuhvati kompletan asortiman opreme za kućne ljubimce."

Analiza konkurencije

Analiza konkurencije je veoma efikasna i korisna za preduzeća. Preporučljivo je razbiti konkurenciju na glavne podkonkurente. Glavni konkurenti su ona preduzeća koja prodaju iste proizvode/usluge i posluju na istom tržištu. Sekundarni konkurenti (ili potencijalni konkurenti) su firme koje trenutno ne prodaju iste ili slične proizvode, ali to se može promeniti u budućnosti. Nakon identifikacije glavnih konkurenata, preporučljivo je fokusirati se na njihove snage i slabosti. Dobro je inspirisati se snagama i, suprotno, slabosti shvatiti kao lekcije koje treba izbeći.

Marketing i poslovna strategija

Marketing služi za postizanje ciljeva preduzeća i stvaranje održive konkurentske prednosti. Obuhvata sve od određivanja ko su vaši kupci do odluke koje kanale koristiti za dostizanje te ciljne grupe i koji oblik komunikacije odabrati. Marketinška strategija može se koristiti za definisanje pozicije kompanije na tržištu, s kim se partnerisati ili kakvu vrstu promocije odabrati. Definisanje marketinške strategije osnov je za uspeh svake firme.

Marketinška strategija pruža vodeća načela za mnoge organizacione odluke, kao što su zapošljavanje novih zaposlenih ili razvijanje novih proizvoda. Odnosi se na sve odluke donesene i akcije preduzete radi postizanja šire vizije. Poslovna strategija je okosnica svakog preduzeća i bilo kakvi nedostaci mogu značiti da ciljevi preduzeća neće biti postignuti.

Finansijski plan

Finansijski plan pomaže u određivanju da li je poslovni plan izvodljiv. To je sastavni deo celokupnog poslovnog plana i sastoji se od tri finansijska izveštaja - izveštaja o novčanom toku, izveštaja o dobiti i gubitku i bilansa stanja.

Dodaci

Prilozi mogu uključivati druge dokumente koji su relevantni za poslovni plan.

Oni mogu uključivati:

  • fotografije proizvoda,

  • tehničke crteže,

  • detaljne analize,

  • CV-e,

  • izvod iz privrednog registra,

  • ugovore.