U današnjem modernom, tehnološki naprednom svetu, sajber bezbednost je postala ključna za kompanije svih veličina jer njihovi mrežni i kompjuterski sistemi sadrže poverljive i dragocene podatke. Sajber bezbednost štiti digitalne sisteme, mreže i podatke od neovlašćenog pristupa, krađe ili oštećenja. Kako je tehnologija godinama evoluirala, sajber pretnje su rasle zajedno s njom, povećavajući potrebu za sajber bezbednošću. Zato kompanije sve više investiraju u preventivnu zaštitu svojih online podataka od krađe ili oštećenja.

Koje su vrste sajber kriminala?

Vrlo često se susrećemo sa lažnim e-prodavnicama i e-mailovima, čiji je cilj da izvuku novac od ljudi. Ove e-prodavnice se često mogu uočiti odmah, a znaci upozorenja uključuju nedostatak kontakt podataka, sumnjivo niske cene ili nesigurne web stranice. Takođe, dešava se i prevara identiteta, gde se prevarant predstavlja kao druga osoba, krađa finansijskih podataka ili sajber ucena, gde se traži novac da bi se sprečio predstojeći napad. Druge vrste sajber kriminala uključuju kršenje autorskih prava ili online prodaju ilegalne robe.

Kada sajber kriminalci pokušavaju da dobiju pristup informacijama i podacima o vašem poslovanju, zaposlenima ili klijentima, postoji više načina na koje to mogu učiniti:

  • krađom ili neovlašćenim pristupom hardveru, računarima i mobilnim uređajima

  • inficiranjem računara malverom (poput virusa, ransomware-a i špijunskog softvera)

  • napadom na tehnologiju ili internet

  • napadom na sisteme trećih strana

  • slanjem spama koji sadrži malver

  • zaposleni ili klijenti koji dobijaju pristup vašim informacijama

Sajber kriminal i sigurnost na internetu i u poslovanju

Kako zaštititi vaše poslovanje od sajber kriminala?

Redovno bekapujte sve vaše osetljive podatke i takođe ažurirajte softver na svim uređajima u vašoj kompaniji. Koristite jake lozinke i softver za firewall i antivirus kako biste zaštitili vaše mreže i uređaje od sajber napada. Koristite alate za praćenje i otkrivanje neuobičajene mrežne aktivnosti. Ovo može pomoći u ranom prepoznavanju sajber napada. Ograničite pristup osetljivim informacijama na minimalan nivo; svaki zaposleni treba da ima pristup samo podacima koji su neophodni za njihov posao. Obuka zaposlenih u sajber bezbednosti takođe je korisna jer oni sami mogu sprečiti mnoge napade.

Posledice sajber napada na poslovanje

Posledice sajber napada mogu uključivati finansijske gubitke, oštećenje reputacije, gubitak poverenja kod klijenata, prekid poslovnih operacija ili gubitak klijenata i zaposlenih.

Sajber napadi mogu biti finansijski pogubni za preduzeća. Neposredni troškovi uključuju mere sanacije kao što je angažovanje stručnjaka za sajber bezbednost i obnavljanje ili zamena kompromitovanih sistema. Dugoročni troškovi mogu uključivati izgubljene prihode zbog prekida poslovanja ili troškovima kompenzacije klijentima. Uspešan sajber napad može ošтетити reputaciju preduzeća, što dovodi do gubitka poverenja među klijentima, partnerima i investitorima. Posledica može biti gubitak poslovanja i teškoće u privlačenju novih klijenata. Ako osetljive informacije klijenata procure, to može dovesti do gubitka poverenja. Klijenti mogu postati zabrinuti za sigurnost svojih podataka i početi prelaziti na konkurenciju. Takođe može doći do pravnih postupaka od strane pogođenih klijenata. Zaposleni koji izgube poverenje u sigurnost svog radnog mesta takođe mogu otići.

Imajte na umu da svako preduzeće, bez obzira na veličinu, treba da investira u sajber bezbednost kako bi se zaštitilo od potencijalnih sajber pretnji.